طلاب “إعدادي هندسة” بجامعة المنصورة الجديدة يعرضون نواة أفكار مشروعات التخرج في فعالية “تخصصك والتكلفة”
في إطار حرص كلية الهندسة بجامعة المنصورة الجديدة على تعزيز روح الإبداع والابتكار لدى طلابها منذ المراحل الدراسية الأولى، نظّم طلاب الفرقة الإعدادية فعالية علمية متميزة بعنوان “تخصصك والتكلفة”، وذلك ضمن متطلبات مادة الرسم الهندسي.
أُقيمت الفعالية تحت رعاية الأستاذ الدكتور معوض محمد الخولي – رئيس الجامعة، وبريادة الأستاذ الدكتور وائل صديق – عميد الكلية، وبإشراف الدكتورة سارة البهلول – مدير البرامج الهندسية.
ربط مبكر بين التخصص والواقع العملي
تأتي الفعالية في سياق حرص الكلية على تحفيز الطلاب لاختيار تخصصاتهم منذ السنة التمهيدية، بما يعزز من انتمائهم الأكاديمي ويتيح لهم فهمًا أعمق لميولهم الهندسية، بما يُمهد لتخريج مهندسين ذوي رؤية واضحة ومهارات مدروسة.
وخلال الفعالية، قدم الطلاب نماذج أولية وأفكارًا لمشروعات تخرج مستقبلية، ركزوا فيها على الدمج بين الجوانب الفنية والتطبيقية من جهة، والعناصر الاقتصادية وتقدير التكلفة من جهة أخرى، مؤكدين وعيهم بأهمية التخطيط المالي في تنفيذ المشروعات الهندسية.
وتميزت العروض بابتكار بصري لافت، حيث جسّد الطلاب أفكارهم على هيئة كلمة “COST”، في إشارة ذكية إلى أهمية عنصر التكلفة في هندسة المشاريع، مما أضفى بعدًا إبداعيًا على العرض، وعكس فهمًا عميقًا لجوهر العمل الهندسي المتكامل.
إشادات أكاديمية وتشجيع على الاستمرار
وأشاد الأستاذ الدكتور وائل صديق – عميد الكلية، بالمستوى الفكري والإبداعي الذي أبداه الطلاب، مؤكدًا أن هذه الفعاليات تسهم في إعداد كوادر هندسية تمتلك مهارات التفكير النقدي، والتخطيط المسبق، والربط بين المعرفة النظرية والتطبيق العملي، كما أشار إلى أن الانخراط المبكر في التخصص يدعم بناء شخصية أكاديمية قوية قادرة على مواجهة متطلبات سوق العمل الحديث.
من جانبه، أثنى الأستاذ الدكتور معوض الخولي – رئيس الجامعة، على الأداء المتميز لطلاب الفرقة الإعدادية، مؤكدًا أن مثل هذه الأنشطة تعزز من قدراتهم على تحليل المشكلات وتصميم حلول مبتكرة لها، بما يرسّخ قيم التميز والاحترافية والمسؤولية المجتمعية. كما وجه بضرورة استمرار دعم الطلاب وتشجيعهم على تطوير أفكارهم وتنميتها خلال سنوات دراستهم القادمة .
Preparatory Engineering Students at New Mansoura University Present Capstone Project Concepts in the “Your Major and the Cost” Event
As part of its commitment to fostering creativity and innovation among students, the Faculty of Engineering at New Mansoura University organized a distinguished academic event titled “Your Major and the Cost,” presented by preparatory-year students as part of their Engineering Drawing course.
The event was held under the patronage of Prof. Dr. Moawad El-Khouly, President of the University, led by Prof. Dr. Wael Seddiq, Dean of the Faculty, and supervised by Dr. Sara El-Bahloul, Director of Engineering Programs.
Early Engagement with Engineering Specializations
The initiative supports students in selecting their preferred engineering specialization from the very first year, helping to foster early academic alignment and a deeper understanding of their personal interests and technical inclinations.
During the event, students presented prototypes and initial concepts for future graduation projects, emphasizing the integration of technical and practical aspects with economic cost analysis. Demonstrating both creativity and clarity, the students visually structured their project displays in the form of the word “COST,” highlighting the critical role of budgeting in successful engineering project design and implementation.
Academic Praise and Encouragement for Continued Innovation
Prof. Dr. Wael Seddiq, Dean of the Faculty, praised the students for their impressive level of innovation, noting that such events play a vital role in preparing future engineers who possess critical thinking skills, early planning capabilities, and the ability to apply theoretical knowledge in real-world contexts. He emphasized that early engagement with one’s field of specialization builds academically solid and market-ready professionals.
For his part, Prof. Dr. Moawad El-Khouly, President of the University, commended the students’ outstanding performance, stressing that such activities enhance their problem-solving and solution-design abilities, while instilling the values of excellence, professionalism, and social responsibility. He also emphasized the importance of continuing to support and nurture these innovative ideas throughout the students’ academic journey.